Nikolaustag

Hej älskling,

här sitter jag i en stor, grön kappa som luktar rätt så unket. Snart ska jag snöra på mig mitt skägg och mitt hår. Idag är det nämligen Nikolaustag i Tyskland. Och så kommer Tomten (menar Nikolaus) med små gåvor till alla de snälla barnen. Med sig har Nikolaus en elak liten säckbärare vars namn jag inte kommer ihåg och det är jag det.

I Tyskland kommer alltså tomten den 6 december och man ju inte låta bli att undra; vad är de för fel på dem?! 

Och så ett litet tips, råka för allt i världen inte antyda för någon tyska att Nikolaus är en lite, liten aning lik jultomten. Ni vet samma stora, vita skägg och samma rödvita dräkt, sen har de ju den där säck grejen gemensamt och "finns det några snälla barn"  men det förstås så mycket mer är det ju inte. Den dåliga jultomten är ju coca colas reklamversion det och verkligen ingentig som de hederliga tyskarna vill beblanda sig med. Nej Nikolaus är minsann någonting helt annat.

Kommentarer
Postat av: la mamma

En elak liten säckbärare utan namn, klädd i grön, unken rock ... Vilken drömroll :D



2009-12-06 @ 22:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0