Tänk på vad du äter,

Det är ruskigt svårt att övertala sig själv om att biologiskt odlade grönsaker är det bästa när man hittar larver i dem. Idag fick jag skära bort jättemycket sallad och en stackars larv blev spettsad på kuppen. Huga. jag fick nästan tvinga mig att inte slänga hela salladen, så töntig är jag, uppenbarligen. Det trodde jag inte om mig själv.

Nå förresten så tycker jag inte alls att det är ruskigt svårt att övertyga mig själv om att biologiskt odlade saker är de bästa. Snarare tycker jag att det är svårt att förstå att det finns människor som inte tycker det. Varför accepterar någon att det vi äter inte är biologiskt. Det är som att fråga någon "Jaha, och vad vill du ha då. Ett alldeles vanligt salladshuvud som har växt på en åker, vattnats med regn och värmts av solen? Eller kanske det här salladshuvudet som har växt i ett växthus, vattnats med hälsoskadliga och miljöförstörande gifter och värmts av lysrör?" 


Och nu, Skönlitteratur


"En klase bananer tack"
Kassörskan log välvilligt mot honom.
"Bananer, ja, då ska vi se. Vilken sort får det lov att vara?" Frågan förvirrade honom, han hade aldrig tidigare hört talas om att det skulle finnas olika sorters bananer.
"Ehm, vanliga bananer?" svarade han förvirrat. Kassörskan log överseende
"Vi har två olika sorter" Förklarade hon och tog fram två bananklasar för att hålla upp dem framför honom. "Den här klasen" Hon nickade i riktning mot den klase hon höll i sin vänstra hand. "besprutades med ca 40 kg gift under sin tid på plantagen som förövrit låg på ett område där det tidigare växt regnskog" hon rynkade lätt på ögonbrynen som för att komma ihåg någonting mer att säga, sedan slätades ansiktet ut igen och hon fortsatte uppenbart nöjd med sig själv. "Sen så har inte heller arbetarna på plantagen där de här bananerna växte" hon nickade åt vänster igen "speciellt mycket rättigheter, ingen garanterad minimilön, ingen fast anställning och så. Och de klagar visst på att de får bestående men av bekämpningsmedlerna.. Ja, men vi vet ju alla hur gnälliga de är i Sydamerika." Hon skrattade till, varmt och klingande, åt sin egen lustighet. Han log pliktskyldigt men blekt.
"Sen så har vi den här också" Kassörskan nickade mot bananklasen hon höll i sin högra hand. "den odlades utan kemiska bekämpningsmedel och garanterar också att alla arbetare i processen har fått den ersättning de ska få. Ja du vet, inte bara i pengar utan också när det gäller sjukförsäkring och så vidare. Men den är naturligtvis lite dyrare" Hon log igen, "nå vilken sort ska du ha?"


"Ursäkta, men är ni säker på att ni vill köpa de här äggen?" Hon såg oförstående på mannen i kassan. "Ja, naturligtvis" svarade hon osäkert "varför skulle jag inte vilja det? Jag har ju lagt dem på bandet tillsammans med mina andra varor"
"Ja, naturligtvis, det är bara det att jag inte kan garantera dig att hönorna från vilka de här äggen kommer har det bra" mannen i kassan skakade lätt på huvudet.
"Ursäkta?" sade hon.
"Ja, det är bara det att jag råkar veta att hönorna i fråga ständigt sitter instängda i pyttesmå burar innuti en väldig lada, göds upp på konstfoder och får sin sin värme från lysrör inte från solen"
Hon kom inte på någonting bra att säga så hon stod bara kvar och stirrade på dumt honom. Då tog han till orda igen. "Och jag kan inte låta bli att lägga märke till att du inte valt kotletterna från våra ekologiska varor." han gjorde en paus som för att låta henne försvara sig, men inte heller nu kom hon på någonting att säga. "Visste du att den där grisen" han tog upp den inpaketerade köttbiten "levde på ett alldeles för litet utrymme och att den fick färdas mycket långt i lasbil bara för att kunna slaktas där det var som billigast?" fortsatte då mannen förebrående. Hon kom på sig själv med att skaka på huvudet.
"det blir hur som helst 134 kronor och femtio öre"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0