Die Grüne Woche

Jag ser det härmed som min viktigaste arbetsuppgift att skriva ett fint blogginlägg om mina erfarenheter av Berlin och Die Grüne Woche. Jag har därför skjutit alla mina andra arbetsuppgifter åt sidan.

Först av allt vill jag börja med att ställa någonting till rätta. Jag trodde nämligen att det hela rörde sig om en miljömässa, vilket inte var fallet. Fallet var att det var en bonde/lantlivsmässa. Dock hadlade den rätt så mycket om ekologiska produkter. Den handlade också rätt så mycket om öl. Det var ju ändå i Tyskland.

Vår mässplats såg ut på följande sätt.

Alltså en jättestor våg med jorden på ena sidan och en massa träklossar, på vilka det stod saker som "allein Auto fahren, "fliegen" ,"wegwerfentrend" och så vidare, på den andra. Överskriften var "wir leben als hatte wir 4 Erde". Vi lever som om vi hade fyra jordar

Ser ni hur duktigt jag jobbade och informerade?

Det fanns mycket intressanta saker att titta på, se bara hur intresserade jag och Nicole verkar vara av, tja vad det nu är vi tittar på.. Säkert hade det någonting med uppvärmning av hus att göra för av någon anlednign så var vårt stånd placerat mittibland alla möjliga sorters värmepannor

Det här är Linda, hon är tillhäften klädd i kläder av ekologiskt bomull och till hälften klädd i kläder av okänt ursprung som tillsamman kostade 4,5 Euro. Hon var ganska het...

Fast hennes hår såg faktiskt snyggare ut på mig

Det fanns en hel hall full med djur (det var alltså en gräsligt stor mässa) på ena sidan om gången kunde man titta på söta små kor...

och på den andra så kunde man äta dem...

Jag träffade en kung

Nästan alla länder hade egna stånd, själv gjorde Sverige mig stolt med att sälja, älgkorv och Älgsnaps. Eh, tja. Jag frågade faktiskt om de var älg i snapsen men icke. Den var tydligen gjord på örter som älgen äter. Aha! Eftersom jag talade så bra svenska fick vi alla ett gratis smakprov och se bara så lycklig jag var efter besöket. Antar att det kändes lite som att komma hem, eller nåt.

 

Den stackars danska volontären Nicole stukade foten när vi gemensamt hoppade upp för en trappa första dagen, Orelis och jag löste det genom att låna en rullstol av röda korset. Det måste ha varit uttröttande att köras runt med hela dagarna för en dag somnade hon i sin stol :')

Sen drack vi naturligtvis en massa Mate också. Det är ett starkt grönt te (?) åtminstone någonslags grön torkad växt som smakar starkt och beskt och som man dricker genom ett metallrör. Mycket populärt i Argentina. Orelis har tvingat mig att tycka om det :)



Kommentarer
Postat av: Mona

Men åsa, är du bara ute och reser :-) Först berlin och så såg jag att du ska till heidelberg igen - globetrotter där ;-)

jag har också varit ute på resa - Österrike och några dagar åre - så det så!

Kram Mona

2010-02-08 @ 11:18:17
URL: http://ungisundsvall.se
Postat av: ÅSa

Jag vet, roligt va ? :) Snart blir det Schweiz och Crans Montana också :) Österrike låter härligt, och Åre med för den delen :) Hoppas allt är fint med dig

Kramar

2010-02-17 @ 12:54:48
URL: http://envalrossityskland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0