En dag i Ulm, staden med katedralen

Hallo menie kleine Walrossblog :)

Idag har jag varit i Ulm, en ganska snygg stad med världens högsta katedral i sitt centrum. Där skulle jag träffa EVS*-chefsmannen Thomas. Tyvärr bestämde sig min telefon för att den inte riktigt ville fungera i Ulm så vi fick lite svårt att hitta igen varandra. Nå, inte mig emot, jag hittade en The Body Shop-affär och en Subway att underhålla mig med. Dock verkar inte vitlöksdressingen finnas i Tyskland. En tung motgång. Mycket tung.

Operation köp- så-mycket-som-möjligt-på-underbara-Body-Shop, inledd!

 

Nå tillsist bestämde sig telefonen för att den nog var sammarbetsvillig ändå och jag kunde kontakta Thomas och träffa honom. Han ville bjuda mig på lunch men det fick han inte för jag hade ju redan förlustat mig med Subway :( Nå, en kaffe fick han bjuda på och sen gick vi till hans kontor där han satte in pengar på mitt konto så nu har jag faktiskt någonting att leva av :) Det visar sig dessutom att han arbetar som ressigör och i egenskap av detta lovar han mig att jag ska få se någon föreställning han gjort :) Det visade sig också att det finns fyra andra volontärer i området varav en är från Sverige och att jag ska ha regelbundna möten med dessa och Thomas. Sehr gur, Sehr gut!

Sen begav jag mig ensam ut i den stora staden Ulm för att prata med en kvinna som arbetar på språkskolan och då råkade jag anmäla mig till en jättesvår tyskakurs. Så här i efterhand inser jag att jag nog alltid borde ha med mig en övervakare som kan stoppa mig från att fatta beslut likt detta. Nåja, gjort är gjort...

 

Jaha, vad ser vi här vad har vi här? Tee, riktigt te från en riktigt Ulmisk** tehandel i vilken en kvinna som tyckte att jag pratade bra tyska arbetade. Liebe :)

 

So, das whar alles für heute

Tschüs





*Europeen Volontery service (Nej jag kan nog inte stava till det, men som vi alla vet är det tanken som räknas)
** Jag får böja ord som jag vill!

Kommentarer
Postat av: Charlotta Cleman

Visst är Ulm en "mysig" stad? Nej, jag tror inte du behöver någon övervakare, du klarar dig så bra själv!

Duktig flicka!

Hade Ulm hämtat sig efter min vilda framfart där för många år sen?

Gute Nacht. Schöne Träume.

Oma

2009-10-06 @ 23:31:05
Postat av: Jörgen

Anders :)

2009-10-07 @ 12:20:17
URL: http://ameow.blogg.se/
Postat av: la mamma

Vad kul att han håller på med teater! :) Kanske kan bli nåt samarbete? Bra med tyskakursen också, även om du säkert lär dig väldigt snabbt ändå x Hur långt är det till Ulm? Hur tar man sig dit? Buss? Tåg?

2009-10-07 @ 12:46:50
Postat av: Simon

Har man inte redan lektioner typ fem timmar per vecka? Eller? Det ska jag ha i alla fall! Hahaha.



Men åhh, avsaknad av vitlöksdressing. Med tanke på att jag lever på vitlök så låter det ganska hemskt. Du får helt enkelt ta med dig en klyfta och en vitlökspress till Subway nästa gång.



Du ska alltså åka till Ulm varje gång du ska ha en tyskakurs nu alltså? Är det långt ifrån Blaubeuren?

2009-10-07 @ 15:32:37
URL: http://simonsjostrom.se/spanien
Postat av: Svar:

Mormor, tyvärr har staden Ulm inte hämtat sig...Alla är fortfarande livrädda för blonda svenskor och jag tror at det är ditt fel ;)



MAMMA: Ja, förmodligen får jag nog en huvudroll i hans nästa pjäs och blir världsberömd på kuppen :D

Med det snabba tåget tar det 10 minuter till Ulm med det långsamma tåget tar det knappt 20 minuter :)



UND Simon: Jag ska ha det två gånger i veckan á 1,5 h så det är nog annorlunda.. Tack för tipset med vitlöken, I will do! Och som sagt 10-20 minuter :)

2009-10-07 @ 16:55:43
URL: http://envalrossityskland.blogg.se/
Postat av: Anders

Jörgen :)

2009-10-07 @ 16:56:06
URL: http://envalrossityskland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0